In Duitsland werken verschillende partijen hard aan de uitrol van een netwerk van vierhonderd waterstofstations. Nederland is nog niet zover, maar diverse partijen, waaronder Shell, willen daar snel verandering in brengen.
Deze zomer liet Shell weten ook in Nederland te starten met de aanleg van een netwerk van waterstofstations. Het gaat in eerste instantie om vier Shell-stations: twee in de regio Amsterdam, één in Den Haag en één in Pesse (Drenthe). Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is. Ook andere partijen leggen waterstofstations aan, gesteund door de overheid.
We moeten streven naar het gebruik van groene waterstof
Alice Elliott (Waterstofexpert bij Shell)
Breed aanbod
Shell wil een breed aanbod ontwikkelen om het initiële succes van waterstof-elektrische voertuigen voort te zetten. ‘Voordelen van waterstof-elektrisch rijden zijn het bereik en het feit dat er binnen vijf minuten een volle tank waterstof getankt kan worden’, zegt Alice Elliott, waterstofexpert bij Shell.
“Het enige restproduct van rijden op waterstof is waterdamp uit de uitlaat. Dit draagt direct significant bij aan een betere luchtkwaliteit. En indien de waterstof uit duurzame energiebronnen zoals wind- of zonne-energie geproduceerd wordt, is het zelfs CO2-neutraal over de gehele keten.”
Waterstof gaat – net als benzine en diesel – de auto in, waar het wordt omgezet in elektriciteit. Met een volle tank, zo’n vijf kilo waterstof, kan een auto nu 400 tot 500 kilometer rijden. De brandstofkosten zijn daarmee vergelijkbaar met een benzine-auto. Waterstofauto’s zijn al mondjesmaat te koop. Hyundai en Toyota experimenteren al langer met dit nieuwe type auto’s.
Lange afstanden
Voor korte afstanden kan een batterij-elektrische auto interessant zijn, voor langere afstanden is elektrisch rijden op waterstof aantrekkelijk. Daarnaast is waterstof volgens Elliott zeer geschikt voor zwaar transport. “Voor bussen, vrachtauto’s, treinen en zelfs voor de scheepsvaart.”
Waterstof wordt nu nog vooral in industriële sectoren als de chemie en kunstmest gebruikt, bijvoorbeeld om oliefracties open te breken. Het gaat dan bijna uitsluitend om ‘grijze’ waterstof, die uit aardgas is geproduceerd. Elliott: ‘Natuurlijk moeten wij streven naar het gebruik van groene waterstof, uit water gewonnen via elektrolyse met hernieuwbare stroom. Maar waterstof-elektrische auto’s op grijze waterstof stoten over de hele keten nu al minder CO2 uit dan benzine- en dieselauto’s’.
Investeringen
De technische kant werkt, de veiligheid is goed geborgen, maar de kosten voor zowel infrastructuur als voertuigen moeten nu nog omlaag, zegt de waterstofexpert van Shell. Het is een beetje zoals met het kip en ei verhaal: mensen zullen pas waterstofauto’s kopen als er ook een plek is om te tanken. Maar die tankstations hebben op hun beurt wel klanten nodig. ‘Als we de klimaatdoelen willen halen, dan is waterstof een onmisbaar onderdeel van de energietransitie. Dat vergt grote investeringen en duidelijke keuzes door de hele keten.’