Bij de supermarktketens worden vaak dezelfde producten aangeboden, waarvan het verschil in kwaliteit met het blote oog niet zichtbaar is. Als consument weet je niet op basis van welke kenmerken je een vrucht moet kiezen.
In een branche waar nauwelijks bekende merken zijn, kunnen consumenten daar niet op afgaan bij hun keuze. Dat was ook de gedachtegang van Nature’s Pride, im- en exporteur van exotische groenten en fruit. Dit bedrijf, dat producten importeert uit vijftig verschillende landen, bestaat sinds 2001. Sinds enkele jaren verkopen zij eetrijpe mango’s en avocado’s. Na het doen van de boodschappen kun je ze direct eten, zonder dat ze eerst thuis op de fruitschaal moeten afrijpen. Door het succes van dit ‘eetrijp-concept’ kwamen er steeds meer toetreders op de markt. De term ‘eetrijp’ was niet meer onderscheidend en dus werd het tijd voor actie.
Nature’s Pride trok BRUM aan om een nieuw design met duidelijke merkuitstraling te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat op een stickertje van zo’n 6 vierkante centimeter? “Met gewaagde keuzes in kleur, tekst en vorm, die tevens de trots van het bedrijf uitdragen,” aldus marketingmanager bij Nature’s Pride, Jan Willem Verloop.
Uiteindelijk liggen de eetrijpe producten van Nature’s Pride nu in het schap met een sticker, waarvan de woorden EAT ME als eerste in het oog springen. Het is een ontwerp geworden, waar elementen in terugkomen uit de lokale cultuur van de producerende landen. Door het gebruik van de kleur paars, scheve plaatsing van elementen en een hapje uit de sticker, is het product herkenbaar gemaakt en de rode pijl met de tekst RIJP communiceert dat het product direct te eten is. Bovendien is het een ontwerp dat de winkelende consument rechtstreeks aanspreekt met teksten die variëren per product. Zo staat er EAT ME, I’m Sweet op een mango, I’m Juicy op een sappige limoen en EAT ME, I’m Smooth op de avocado, vanwege de zachte structuur.
De sticker dient als ondersteuning van de overige marketinginitiatieven. Via de stickertjes worden mensen naar de website gebracht, van waaruit de consument verder wordt geïnformeerd over bereidingswijzen, recepten en de herkomst van exotische groenten en fruit.
Naast het EAT ME stickertje bevatten enkele producten van Nature’s Pride ook een sticker met het Fair for Life – Fair Trade logo. Nature’s Pride onderscheidt zich namelijk tevens op het gebied van duurzaamheid en begon in 2011 met certificering van haar leveranciers door een onafhankelijk organisatie. “Nature’s Pride is opgericht met het idee dat we de wereld een beetje beter moeten achterlaten dan we die hebben aangetroffen. Wij zetten sterk in op sociale betrokkenheid bij onze leveranciers en op duurzame transportmogelijkheden. Dat betekent dat wij van onze leveranciers verlangen dat ze hun bedrijf op een sociale manier runnen. Ze moeten arbeidscontracten, ziekenkosten verzekeringen en overurenregelingen voor hun werknemers hebben, hen in veilige en hygiënische omstandigheden laten werken, maar ze moeten ook duurzaam omgaan met energie en water. Wij vragen dat van de telers en helpen hen daarbij dat te bereiken.”