Een goede samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor veel goede doelen. War Child ambassadeur Marco Borsato en Orange Babies ambassadeur Herman den Blijker vertellen waarom.
Hoe ben je betrokken geraakt bij dit goede doel en daar ambassadeur voor geworden? Wat levert jou dit op?
Herman den Blijker: “Ik ben een paar jaar geleden benaderd door Orange Babies oprichters Baba Sylla, Stef Bakker en John Kattenberg. Nadat zij mij meer hadden verteld over de achtergrond van de stichting en wat zij bereiken heb ik toegezegd. Dit wel onder de voorwaarde dat ik kon doen, zien en voelen waar Orange Babies zich allemaal voor inzet. Ik ben afgereisd naar Zuid-Afrika en Zambia. Daar zag ik met eigen ogen hoe hard zij zich inzetten voor verschillende projecten; hoe zij hiv besmette moeders en kinderen begeleiden, van medicatie voorzien, noem maar op.
Tijdens die reis is die energie in mijn bloed gaan zitten; die ervaring heeft mij diep geraakt. Ik ben mij bewuster geworden van hoe goed wij het hier hebben. Hoe goed mijn eigen zoon het heeft ten opzichte van tal van andere jonge kinderen.”
Marco Borsato: “Vlak na de oprichting in 1995 sprak ik met oprichtster Willemijn Verloop. Het klikte meteen. Muziek speelt niet alleen een belangrijke rol in mijn leven, maar ook in het werk van War Child. Inmiddels geef ik al zeventien jaar kinderen uit conflictgebieden een stem.
War Child is echt een onderdeel van mijzelf geworden. Ik wil de wereld iets mooier nalaten aan mijn eigen kinderen en al die miljoenen kinderen die in oorlog leven. Zij hebben er niet om gevraagd om in angst en geweld op te groeien, maar zijn er wel slachtoffer van. Als ik met deze kinderen praat zie ik gelukkig genoeg hoop in hun ogen op een betere toekomst.
Kinderen hebben zoveel veerkracht. Dat ontroert mij elke keer weer. Die kleintjes krijg je niet zomaar klein, maar we moeten ze daar wel bij helpen.“
Wat kan het doneren aan goede doelen het bedrijfsleven opleveren? En hoe belangrijk zijn corporate organisaties?
Herman den Blijker: “We hebben de financiële bijdrage vanuit het bedrijfsleven hard nodig en kunnen niet zonder. Diensten, vervoer, mensen, medicijnen en contacten in de lokale politiek zijn allemaal zaken die onmisbaar voor ons zijn. Wat het oplevert? Daar ben ik eerlijk in: onbaatzuchtig geven zonder de verwachting te hebben om ook te ontvangen, zodat je jezelf recht in de ogen kunt kijken. Dat levert het op. Noem het verantwoord ondernemen. Het draait in de wereld naar mijn idee te vaak om het behalen van winst, terwijl er verbazingwekkend veel leed om ons heen te
vinden is.”
Marco Borsato: “Gelukkig willen steeds meer bedrijven meer dan alleen winst maken. Ik zie dat ze graag een samenwerking met goede doelen aangaan, zo ook met War Child. Dat levert beide partijen veel op. Bedrijven versterken zo hun eigen merk. Bovendien inspireren zij medewerkers en klanten om samen in actie te komen. De betrokkenheid bij het bedrijf neemt toe.
Op onze beurt maken wij gebruik van de geboden expertise, financiële steun en contacten. In deze tijd hoor je iedereen – terecht – over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het steunen van een goed doel draagt daar mooi aan bij. Als ondernemer kun je goede doelen ook vanuit je privévermogen steunen door periodiek met belastingvoordeel, of via een fonds op eigen naam te schenken. Het is ook mogelijk om een goed doel op te nemen in je testament. Zo kunnen we met zijn allen het leven van anderen, in ons geval oorlogskinderen, positief veranderen. Nu en in de toekomst.”
Waar hebben goede doelen het meeste behoefte aan op dit moment? Wat is de grootste uitdaging?
Herman den Blijker: Orange Babies bestaat inmiddels al zestien jaar, maar het is ontzettend belangrijk dat ze ook door kunnen blijven gaan. Het traject begint met de juiste behandeling van hiv-positieve zwangere vrouwen zodat hun baby’s gezond ter wereld komen, en steun aan kinderen die geïnfecteerd zijn met het virus of er direct mee te maken hebben. Ook later willen wij voor deze kinderen klaarstaan. We willen ze niet verliezen als ze ouder worden. Daarom is er naast geld scholing nodig en mensen die op locatie aanwezig zijn en die de juiste contacten hebben. De projecten die zijn gestart moeten ook kunnen worden gecontinueerd.
Marco Borsato: “Ik zeg altijd: We kunnen het simpelweg niet alleen. De grootste uitdaging is om bedrijven voor langere tijd aan ons te binden, zodat wij onze belofte aan kinderen waar kunnen maken. War Child kent een succesvol lage kostenbeleid. Dat betekent dat we proberen alles gesponsord te krijgen zodat zoveel mogelijk van onze inkomsten direct gaan naar de programma’s in de elf landen waarin wij actief zijn. Alleen dan kunnen we oorlogskinderen de nodige lange termijn hulp bieden.”