Het woord ‘duurzaamheid’ is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Consumenten worden gestimuleerd om na te denken over hun impact op het milieu, maar er zijn ook merken die hun eigen rol pakken in de strijd tegen de plastic afvalberg. Lipton is zo’n merk.
Moeilijk recyclebaar
Het drankenmerk Lipton is in ons land vooral bekend door thee en verfrissende drankjes. Die laatstgenoemde producten worden in plastic flesjes geleverd. En uitgerekend plastic kan een kwalijke rol spelen, omdat diverse soorten plastic moeilijk te recyclen zijn.
Jaarlijks worden er miljarden plastic flessen geproduceerd, die niet gerecycled kunnen worden. We kennen allemaal de beelden van het negatieve effect in de natuur; ter land, ter zee en in de lucht. Zowel voor de mens als voor dieren, waarbij je niet moet vergeten dat de negatieve gevolgen ook merkbaar blijven voor toekomstige generaties.
Dit is een zeer ernstige zaak en daarom heeft Lipton gezorgd dat hun flessen volledig recyclebaar zijn. Sterker nog, Lipton is het eerste grote frisdrankmerk waarvan alle flessen ook gemaakt zijn van 100% gerecycled plastic, zodat het merk bijdraagt aan een circulaire economie voor plastic verpakkingen.
Kringloopeconomie
Een circulaire economie is een andere benaming voor kringloopeconomie. In praktische zin betekent het dat Lipton ervoor zorgt dat een gebruikte plastic fles ‘herboren’ wordt en als een nieuwe plastic fles ‘terugkeert’. Zoiets is alleen mogelijk wanneer de flesjes helemaal recyclebaar zijn. Dit is ook de reden waarom veel andere plastic verpakkingen niet voor recycling in aanmerking komen; ze bevatten teveel andere niet-recyclebare onderdelen, zoals andere materialen of diverse soorten plastic.
In Nederland kunnen we in ieder geval rekenen op jaarlijks 60 miljoen plastic Lipton flesjes, die volledig recyclebaar zijn. Deze nieuwe flessen worden daarnaast gemaakt van het gebruikt plastic; rPET2, een ‘hergebruikt’ plasticmateriaal dat eerder voor voedingsmiddelen of dranken gebruikt is. De productie van deze rPET flessen zorgt daarnaast ook voor ruim 40% minder CO2-uitstoot dan nieuw plastic.
Milieubewust
Deze milieubewuste strategie draagt bij aan het verminderen van plastic afval én verlaagt de totaalproductie van plastic. Dat komt neer op een besparing van wel 1,4 miljoen kg aan nieuw plastic per jaar. Ter vergelijking: deze hoeveelheid komt overeen met 6,2 maal het gewicht van het Vrijheidsbeeld in New York.
Natuurlijk zal dit uiteindelijk leiden tot een afname van nieuw plastic. Tel daarbij op, dat de gemiddelde consument ook steeds meer milieubewuste keuzes maakt en de toekomst kan alleen maar beter worden.
Voor Lipton is dit een grote stap richting hun ambitie om een circulair merk te worden. Hopelijk zullen nog meer merken volgen. Want goed voorbeeld doet volgen, nietwaar?
Meer weten? Lees hier meer over de recyclebare flesjes van Lipton.