Skip to main content
Home » Verpakkingen » Biobased verpakkingen zijn de toekomst
Verpakking

Biobased verpakkingen zijn de toekomst

Steeds meer merken kiezen voor biobased verpakkingen. Merken als LEGO en Coca-Cola zijn hier al volop mee bezig.

Biobased en conventioneel

Ook verpakkingsgigant Tetra Pak, die de Packaging Europe Sustainability Award won met de volledig biobased verpakking Tetra-Rex, stelt als doel in 2020 volledig biobased te willen produceren.

Met de 180 miljard kartonnen verpakkingen die zij per jaar maken voor de fast moving consumer goods (fmcg)-sector, is dat een enorme doorbraak in deze ontwikkeling. De redenen waarom merken overstappen naar deze vorm van verpakken zijn eindeloos.

Het verminderen van de footprint, verbeteren van het imago, milieubewust en maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, consumentenvertrouwen winnen en de lagere afvalverpakkingsbijdrage worden daarbij vaak genoemd. Er lijkt geen weg meer terug voor deze ontwikkeling. Vanuit de Nederlandse en Europese overheid, universiteiten van over de hele wereld en kennisinstellingen wordt aangedrongen anders om te gaan met grondstoffen en de verwerking hiervan.

Er ontstaat steeds vaker aversie tegen conventionele plastics.

Daarnaast ontstaat er steeds vaker aversie tegen conventionele plastics, zowel bij de consument als bij het verpakkende bedrijfsleven. Om minder afhankelijk te zijn van uitputbare bronnen wordt er nu wereldwijd ingezet op het ontwikkelen van hernieuwbare materialen, daar waar mogelijk uit restmaterialen en afvalstromen.

Innovaties gaan nu steeds sneller en de mogelijkheden groeien met de dag. Ondanks al deze positieve bewegingen zal het nog lang duren voordat er geen gebruik meer wordt gemaakt van op olie gebaseerde verpakkingen. Biobased verpakkingen hebben momenteel nog een iets duurdere inkoopprijs dan conventionele verpakkingen.

Dat verschil is ongeveer één à twee cent per verpakking tot vijf cent bij bijzondere verpakkingen. De partijen die het momenteel niet gebruiken vanwege de kosten, zullen wellicht in de toekomst overtuigd raken door alle voordelen die biobased verpakken met zich meebrengt.

Duurzaamheid als merkwaarde

De grote spelers, zorgen voor massa waardoor de impact groter is. Maar er komen steeds meer relatief kleinere merken bij die biobased verpakkingen inzetten als onderdeel van het merk. Een mooi voorbeeld hiervan is Lovechock. Dit bedrijf maakt rauwe chocoladerepen die elk zijn voorzien van een ecoverpakking.

Zij gebruiken niet alleen honderd procent duurzame grondstoffen voor de repen, maar trekken dit door naar de PEFC-gecertificeerd kartonnen verpakkingen waar deze mee omwikkeld zijn. Ook merken als Ecover en Seepie zetten volledig in op duurzaamheid en gebruiken deze goede eigenschap als belangrijkste merkwaarde.

Groei

Op 5 november jongstleden zijn tijdens de tiende editie van de European Bioplastics Conference in Berlijn, de resultaten van hun jaarlijkse onderzoek naar bioplastics gepresenteerd. Ook hierin wordt de groei duidelijk aangetoond. De voorzitter van European Bioplastics, Francois de Bie zegt dat de markt naar verwachting met meer dan 350 procent zal groeien in de komende drie jaar.

Data toont aan dat de wereldwijde bioplastic productiecapaciteit zal groeien van 1.7 miljoen ton in 2014 naar ongeveer 7.8 miljoen ton in 2019. Verpakkingen blijven het grootste toepassingsgebied voor bioplastics met ruim zeventig procent van de totale markt. Doordat bioplastics perfect toepasbaar zijn op verpakkingen wordt verwacht dat hun aandeel in de groei met ruim tachtig procent zal toenemen tot 6.5 miljoen ton in 2019.

In 2019 zal meer dan tachtig procent van alle bioplastics hier worden geproduceerd.

Naast de verpakkingsindustrie is er ook een aanzienlijke groei te ontdekken in andere sectoren, zoals die van textiel, automotive en consumenten goederen. Kijkend naar regionale capaciteiten zal Azië verder groeien in de rol van grootste productiehub. In 2019 zal meer dan tachtig procent van alle bioplastics hier worden geproduceerd. Europa zal achterblijven met slechts vijf procent van het totaal.

Waar Amerika, Azië en Zuid Amerika ‘close-to-market’ maatregelen implementeren om productiehubs aan te trekken en te werken aan een snellere marktontwikkeling, wordt Europa hierin beperkt door een tekort aan economische en politieke maatregelen die een vergroting van productiecapaciteit binnen Europa mogelijk maken.

Ook de verpakkingsvakbeurs Empack zet groot in op deze ontwikkeling. Op 12 t/m 14 April 2016 wordt deze beurs gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht. Zij hebben komende editie ‘biobased village’ op het programma gezet. Hier kunnen verpakkingsprofessionals kennis maken met de nieuwste innovaties en worden zij door middel van seminars op de hoogte gebracht van alle ontwikkelingen.

Next article