Hoe kunnen we de duurzaamheid van de Europese versketen verbeteren? Twee experts geven hun visie op herbruiken van verpakkingen en samenwerken binnen logistiek en transport.
De duurzaamheid van de Europese versketen moet verder worden verbeterd”, stelt Dirk Vercammen, regional director Western Europe bij Euro Pool System. “En dat kan, mits partijen in de keten optimaal samenwerken.”
“Het gaat onder meer om het delen van informatie, het verder standaardiseren van handelingen, en herbruikbare verpakkingen en het samenwerken op het gebied van logistiek en transport”, vult supply chain manager Niels de Goede aan.
“Door die samenwerking kun je binnen de keten de kosten verlagen, de CO2-uitstoot verlagen en daardoor de duurzaamheid vergroten. Het mooie is dat alle partijen, van de logistieke dienstverlener tot aan de retailer, hieraan kunnen bijdragen en hiervan kunnen profiteren.”
Waarom is het standaard-iseren van verpakkingen zo belangrijk?
“Vroeger had iedere groente- en fruitveiling een eigen type verpakking”, vertelt Vercammen. “Als je in een transport verschillende standaarden combineert kun je niet optimaal gebruikmaken van de ruimte, minder stabiel stapelen en de verpakkingen minder efficiënt verwerken.
De introductie van een gestandaardiseerde herbruikbare verpakking voor de groente- en fruitveilingen in Nederland, België en Duitsland was een revolutionaire stap. Inmiddels zijn veel Europese partijen toegetreden tot die keten. Maar als je kijkt buiten Europa, dan is daar nog winst te behalen.
Ideaal zou natuurlijk zijn als iedereen, van de teler tot aan de retailer, hetzelfde type herbruikbare verpakking zou gebruiken.”
Is een herbruikbare verpakking wel zo duurzaam?
“Een robuuste herbruikbare verpakking is duurzamer dan eenmalige verpakkingen, weet De Goede. “De kunststof verpakkingen zijn verreweg de meest duurzame oplossing voor de versketen.
Ze dragen bij aan de transitie van een lineaire naar een circulaire economie waarbij grondstoffen niet telkens opnieuw uit de aarde worden gehaald, maar maximaal in de economie blijven. Deze kratten gaan tenminste tien jaar mee en zijn 100% recyclebaar.
Ideaal zou natuurlijk zijn als iedereen, van de teler tot aan de retailer, hetzelfde type herbruikbare verpakking zou gebruiken.
En als je kijkt naar duurzaamheid moet je niet alleen de besparing op de milieubelasting meenemen, maar ook het voorkomen van schade aan de producten. Bij eenmalige verpakkingen beschadigt ongeveer 4% van de producten op weg naar de consument.
Bij de meermalig bruikbare verpakking is dat nog maar 0,1%. Bovendien zijn deze standaardverpakkingen ook belangrijk voor het optimaliseren van het transport binnen de keten.”
Hoe kunnen standaardverpakkingen helpen bij transportoptimalisatie?
“Euro Pool System biedt haar klanten tevens de mogelijkheid van een volledige retourlogistiek. We bundelen, sorteren en transporteren niet alleen de herbruikbare kratten, maar we doen dit ook voor verpakkingsplastic, pallets, displays en onverkochte producten.
De kratten die retour komen, wassen wij in het dichtstbijzijnde, of geïntegreerde, servicecentrum. Elke krat wordt gewassen volgens de Duitse Din norm 522, die een veilige krat garandeert voor de versketen. Vervolgens sorteren wij de kratten op kleur en type, en zijn ze klaar voor de volgende roulatie in de keten.”
Zijn er meer voordelen te behalen met transportoptimalisatie?
“Je kunt zoveel als mogelijk lege kilometers voorkomen”, stelt Vercammen. “Leveranciers die volle kratten hebben afgeleverd, kunnen de lege en schone kratten gelijk weer meenemen vanuit het distributiecentrum van de retailer.
Nog efficiënter is het als de serviceactiviteiten worden geïntegreerd in het eigen distributiecentrum van de klant. Dat betekent dat het vervoer van lege kratten tussen de retourafdeling en het servicecentrum kan worden overgeslagen.
Eroski, een Spaanse supermarktketen, is er op die manier in geslaagd 30% te besparen op de transportkilometers. Dat heeft overigens ook te maken met de uitvoering van de kratten. Die zijn maximaal inklapbaar”
Welke voordelen biedt zo’n klapkrat?
“In het verleden werden starre kratten en klapkratten met 6 cm bodemdikte gebruikt”, vertelt Vercammen. “Vooral die starre kratten nemen als ze leeg zijn onnodig veel plaats in.
Inmiddels zijn wij overgegaan op klapkratten met een bodemdikte van 3 cm waardoor er per pallet meer lege kratten vervoerd kunnen worden. Ook dat scheelt natuurlijk in transportkilometers.”
Waar valt binnen de keten nog winst te behalen?
“Naar mijn mening kun je nog efficiënter werken als alle partijen binnen de keten meer informatie met elkaar delen en nauwer met elkaar samenwerken”, stelt De Goede.
“Dankzij de standaardverpakkingen kun je logistieke processen door de hele keten heen automatiseren. Vandaar dat wij bijvoorbeeld voortdurend investeren en innoveren in onder andere servicecentra, traceerbaarheid en registratie van onze verpakkingen.”
Gaat het dan om winst op het gebied van duurzaamheid of om besparing op de kosten?
“Het gaat ook om een besparing op de kosten van bijvoorbeeld een distributiecentrum. Een volautomatische orderpicker zorgt voor een snellere handeling, lagere doorlooptijden en minder fouten.
Je bent verzekerd van een foutloos, snel en efficiënt orderpickingproces en realiseert een aanzienlijke besparing op de arbeidskosten. En met het 2D-barcodelabel kun je de kratten ook optimaal tracken en tracen.