Een kwart van de wereldbevolking heeft elk jaar te maken met extreme waterstress. Ook dicht bij huis leeft het onderwerp enorm: onderzoek van YouGov in opdracht van GROHE toont aan dat 74 procent van de respondenten in Nederland verwacht dat water en eten de komende vijf jaar duurder wordt door de waterschaarste. Toch geeft bijna de helft aan niet te weten hoe water te besparen in het dagelijks leven. Hoog tijd voor houvast en praktische tips.
Onafhankelijk onderzoek van Milieu Centraal toont ook aan dat de bewustwording over water- en energiebesparing groeit, zoals afgelopen jaar geïllustreerd werd door energie-expert Gwen Jansen: “Veel mensen zijn door de gascrisis extra wakker geschud. De hogere energieprijzen zijn de voornaamste reden voor mensen om te gaan besparen.” De noodzaak is dus hoog.
Daarom biedt sanitairmerk GROHE hulp om tot eenvoudige oplossingen te komen. Water loopt als een levenslijn door de hele organisatie, dat onderdeel is van het wereldwijde LIXIL. Duurzaamheid is daarbij één van hun vier kernwaarden. Maar acties spreken uiteraard luider dan woorden: in 2020 heeft GROHE een CO2-neutrale productie gerealiseerd. Daarnaast gebruikt GROHE sinds 2022 zo min mogelijk plastic in de verpakking. Het bedrijf streeft er zelfs naar om rond 2050 de CO2-uitstoot van woon- en lifestyleoplossingen tot nul te reduceren. Dankzij dergelijke toepassingen en doelstellingen, behoort GROHE tot het wereldwijde initiatief ‘50 Sustainability & Climate Leaders.’
GROHE biedt vanuit die toonaangevende rol consumenten concrete stappen en oplossingen om zélf aan de slag te gaan met water- en energiebesparing. Hieronder een overzicht om met kleine stappen een groot verschil te maken.