Het iconische citaat uit filmklassieker The Graduate lijkt relevanter dan ooit: “There’s a great future in plastics. Think about it.” Nu, ruim vijftig jaar later, zijn het juist bioplastics die toekomstperspectief bieden. Mooie kansen en oplossingen voor duurzaamheidsdoelstellingen en de grote verpakkingsuitdagingen waar de industrie voor staat.
Ongeveer 40 procent van het klimaatprobleem wordt veroorzaakt door de spullen die we gebruiken – en de (fossiele) grondstoffen die daarvoor nodig zijn. Toch is nog maar 1 procent van al het plastic wereldwijd bio-based. Zulke cijfers illustreren hoeveel kansen en mogelijkheden er nog liggen met dit materiaal.
“Het grootste voordeel van plastic is gelijk het grootste nadeel: het gaat heel lang mee”, zegt Marco Jansen, Business Director Biopolymers EMEA bij biobased kunststoffenproducent Braskem. “Plastic breekt bijna niet af en moet dus niet in het milieu terechtkomen. Eén van de zaken die we veel beter moeten doen als sector, is ervoor zorgen dat aan het einde van de keten het materiaal geen afval wordt. Of als het wel afval wordt, dat het dan beheersbaar en herbruikbaar is. Daarnaast moet er gekeken worden naar het gebruik van duurzame grondstoffen ” Braskem richt zich daarmee op kunststoffen die ‘drop-in’ bio-based plastics worden genoemd: bestaande kunststoffen van duurzame, natuurlijke grondstoffen die chemisch gelijk zijn aan gewoon plastic. Daarmee kunnen ze op dezelfde manier gerecycled en gemengd worden om plastic consumptie te verduurzamen.
Stap voor stap
Veel bedrijven realiseren zich dat ze kunststof nodig hebben om hun product veilig of goed te verpakken. Een rigoreuze ommekeer is dus niet wat er per definitie nodig is. “Plastic consumptie verduurzamen gaat in essentie om drie fases: grondstoffen winnen, vervolgens het gebruik van een product en tot slot, de fase van het einde van het gebruik,” schetst Jansen. “Je wilt dus ook gaan recyclen en hergebruiken. Je hoeft als bedrijf dus helemaal niet 100 procent van je kunststoffen bio-based te maken. Waarschijnlijk kom je uit op 20-30 procent op het moment dat de rest gerecycled wordt. Zodat het aan het einde van de cyclus geen afval wordt maar een grondstof.”
Op weg naar ‘net zero’
Bioplastics dragen dus bij aan een duurzame manier van produceren mét ook nog eens weinig tot geen CO2-uitstoot. Voor Braskem is het onderdeel van de eigen koers naar ‘net zero’. Jansen: “Duurzaamheidscriteria in de breedste zin zijn onze hoogste prioriteit. Daar horen ook zaken als biodiversiteit en ESG bij. Verder gaat het om minder energie gebruiken in onze fabrieken. En zorgen dat de energie die wél gebruikt wordt, hernieuwbaar is. 100 procent van de elektriciteit in onze fabrieken in Europa is nu al
hernieuwbaar.
Samenwerkingen in de keten
Maar de duurzaamheidsstrategie gaat voor Braskem verder dan het eigen bedrijf. Zo werkt Braskem op het moment samen met de Thaise producent SCG Chemicals, één van de grootste petrochemische bedrijven in Azië. Het doel: onderzoeken of ze SCG’s productie gezamenlijk kunnen verduurzamen. Het is een treffend voorbeeld van wat Braskem mee wil geven aan de sector: “Ik denk dat je steeds meer samenwerkingen in de keten gaat zien. Waar bedrijven in het verleden vooral in hun eigen wereld keken, zie je nu steeds meer samenwerkingen vooruit en achteruit in de keten. Ook tussen concurrenten en verschillende sectoren. Dat is een trend die wat ons betreft zeker voortgezet mag worden. Met daar bovenop hopelijk de juiste stimulans en regelgeving vanuit de overheid om de overstap naar bio-based [verpakkings]materialen nog aantrekelijker te maken.”
Toekomst
Braskem zet zich als ’s werelds grootste producent van bioplastics vol in op die toekomst. Het bedrijf verhoogde onlangs zijn productiecapaciteit van bioplastics uit suikerriet met 30 procent naar 260.000 ton. Het plan is om daar voor 2030 nog eens 750.000 ton aan toe te voegen. “Dat is vrij ambitieus,” zegt Jansen, “maar dat is wel het doel wat we voor onszelf hebben gesteld. Ook met het oog op onze weg naar CO2-neutraliteit in 2050. Het draagt voor ons en onze klanten dus ook enorm bij aan het terugbrengen van CO2-uitstoot.” Ter illustratie: De besparing van 1 miljoen ton I’m green™ bioplastics staat gelijk aan de CO2-uitstoot van 819.000 Europese inwoners gedurende één jaar.
Marco Jansen
Business Director Biopolymers EMEA